تبلیغات
خبر و خبرهای روز - مطالب هفته چهارم بهمن 1390

راه‌آهن اردبیل 38 درصد پیشرفت دارد

یکشنبه 23 بهمن 1390 نویسنده: ramin h |

استاندار اردبیل:
راه‌آهن اردبیل 38 درصد پیشرفت دارد

خبرگزاری فارس: استاندار اردبیل گفت: پروژه راه‌آهن میانه ـ اردبیل به طول 180 کیلومتر و در شش قطعه با پیشرفت فیزیکی 38 درصد در دست اقدام است.

خبرگزاری فارس: راه‌آهن اردبیل 38 درصد پیشرفت دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سید حسین صابری صبح امروز در جلسه جمع‌بندی طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و اقتصادی افتتاح شده در ایام‌الله دهه فجر اظهار داشت: با توجه به وعده رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی با تزریق اعتبار بیشتر در دو سال آینده قرار است این پروژه تا پایان دولت دهم تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

وی خاطرنشان کرد: بنا به وعده مسئولان مقرر شده است سال آینده از محل فروش اوراق مشارکت که از روزهای آینده انجام می‌شود 200 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق شود.

استاندار اردبیل با یادآوری اینکه در ایام‌الله دهه فجر 247 پروژه در 10 شهرستان و شهرها و مناطق روستایی مختلف به ارزش 157 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید، افزود: این پروژه‌ها از محل اعتبارات دولتی، تسهیلات بانکی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در عرصه‌های تولیدی، صنعتی، عمرانی و خدماتی تکمیل شده و به بهره‌برداری رسید.

صابری با اشاره به علل متفاوت بودن آمار افتتاح‌ها در ایام دهه فجر یادآور شد: گاه چند پروژه در یک سر فصل به مانند آبرسانی، گازرسانی، راهسازی و ... به بهره‌برداری رسید که در برخی از اظهار نظرها مجموع این پروژه‌ها یک طرح و در برخی موارد تک تک آنها به عنوان پروژه جداگانه مدنظر قرار گرفت و به همین دلیل در ارائه آمارها گاه تفاوت‌هایی را مشاهده می‌کردیم.

این مسئول ادامه داد: ما با در نظر گرفتن پروژه‌هایی که در یک سر فصل در شهرستانی به صورت گروهی افتتاح می‌شد لحاظ کردیم به گونه‌ای که هیچ پروژه‌ای را نیز که به 100 درصد شرایط و وضعیت افتتاح کامل نرسیده بود به بهره‌برداری نرساندیم و تلاش کردیم پروژه‌هایی که 100 درصد تکمیل شده بود را مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار دهیم.

رئیس شورای اداری استان تصریح کرد: با این افتتاح‌ها رشد و توسعه استان در بخش‌های متفاوت سرعت زیادی گرفته و ما بخش عظیمی از سرمایه‌گذاری‌های خود را در بخش روستایی و مناطق محروم قرار دادیم تا روستانشینان ما از نعمات بزرگ انقلاب اسلامی استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، صابری در پایان سخنان خود با اشاره به پیشرفت‌های مختلف بهداشتی، آموزشی، علمی و دانشگاهی و روند رو به رشد بخش‌های مختلف اظهار داشت: ما امروز در حوزه بهداشت با تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌ها راه‌اندازی 44 واحد دانشگاهی با ظرفیت 80 هزار دانشجو و با سوادی 85 درصد مردم استان در کنار بهره‌مندی بسیاری از روستانشینان از نعمت آب، برق، گاز و راه ارتباطی رفاه موجود در مناطق مختلف را ارتقا دادیم و از مهاجرت‌های بی‌رویه نه تنها جلوگیری شده بلکه شاهد آغاز مهاجرت‌های معکوس از مناطق شهری به روستایی هستیم.

   


13 درد شکم را جدی بگیرید

یکشنبه 23 بهمن 1390 نویسنده: ramin h |

13 درد شکم را جدی بگیرید

خبرگزاری فارس: این نوع درد شکم باید جدی‌تر بررسی شود. اگر درد بالای شکم در اثر فعالیت، مثلا ورزش یا از پله بالا رفتن ایجاد ‌شود، به‌خصوص اگر با تهوع و تنگی نفس یا تعریق همراه باشد، ممکن است درد قلبی باشد. متاسفانه مبتلایان به چنین دردهایی خیلی دیر مراجعه می‌کنند و اغلب درد را به مشکلات معده نسبت می‌دهند.

خبرگزاری فارس: 13 درد شکم را جدی بگیرید

برخی از دردهای شکمی‌، ساده‌ و پیش‌پا افتاده‌اند و به درمان ‌نیاز ندارند و خود به?خود هم بهبود می‌یابند اما گاهی دردهای شکمی، خطرناک و حتی کشنده هستند و اگر طی چند ساعت به کمک بیمار نشتابیم، جان و سلامت وی در معرض خطر قرار می‌گیرد.

دردهای شکمی نوع اول، مثل درد ناشی از اسهال، نفخ، دل‌پیچه و عادت ماهانه در خانم‌ها را تقریبا همه مردم می‌شناسند و حداقل چند بار در طول زندگی آن را تجربه کرده‌اند. دردهای خطرناک یا جدی، خصوصیاتی دارند که توجه به آنها برای اقدام به موقع و مراجعه به پزشک مهم است.

شکم به حد فاصل بین پرده دیافراگم (پرده زیر ریه‌ها) تا ناحیه ورودی لگن گفته می‌شود و یک حفره تو خالی است که برخی اندام‌های توخالی مثل بخش کوچکی از مری، معده، روده بزرگ و کوچک و نیز کبد، لوزالمعده طحال و کیسه صفرا در آن جای گرفته‌اند. در دو طرف مهره‌ها و در ناحیه پشت، کلیه و سیستم مجاری ادراری و کمی پایین‌تر و در ناحیه تحتانی شکم، رحم، تخمدان‌ها و ضمائم آن در جنس مونث قرارگرفته‌اند. آسیب و اختلال عملکرد در هر کدام از این بخش‌ها باعث ایجاد درد می‌شود. از آنجا که این اندام‌ها در کنار هم قرار گرفته‌اند، یکی از بهترین روش‌های اولیه برای تشخیص درد، توجه به علایم و نشانه‌های ظاهری است. دردهای شکمی متفاوت و از شایع‌ترین علل مراجعه بیماران به پزشک هستند. 13 نوع از آنها که به پیگیری نیاز دارند عبارتند از دردهایی که:

درد ارجاعی‌

منشأ این دردها از محوطه خارج شکمی است یعنی بیمار با درد شکم به پزشک مراجعه می‌کند و بعد از معاینه‌ها و آزمایش‌ها معلوم می‌شود مثلا درد مربوط به عفونت قسمت تحتانی ریه و در اثر سینه پهلو کردن بوده یا عفونت باعث انتشار درد به حفره شکمی شده است. این نوع دردها از نوع ارجاعی هستند.

درد شدید و نفس گیر

دردهای ناتوان‌کننده و شدید که فرد در اثر آن خمیده و دولا راه می‌رود، نمی‌تواند بخوابد یا قادر به حضور در محل کارش نیست، از نوع شدید هستند و به بررسی نیاز دارند.

درد متداوم

دردهای کوتاه‌مدت شکمی معمولا مهم نیستند مثلا تولید گاز زیاد در روده‌ها و حرکات آن ممکن است درد ایجاد کنند و معمولا بعد از مدت کوتاهی، بهبود می‌یابد ولی تداوم آن می‌تواند مشکل‌ساز باشد، دردهای شدید عودکننده و طول کشیده از مواردی هستند که باید بررسی شوند.

درد همراه با تب

درد همراه با تب، درد غیرمعمولی و معمولا نشان‌دهنده وجود عفونت داخل بدن است. گاهی زخم‌های معده یا اثنی‌عشر دچار عارضه پارگی می‌شوند و در حفره شکم عفونت ایجاد می‌کنند. آبسه‌های داخل شکمی، التهاب کیسه صفرا یا لوزالمعده و سنگ‌های کلیوی که دچار عارضه شده‌اند، از علل مهم تب همراه با دل‌درد هستند و همگی بیماری‌های مهمی به شمار می‌روند.

درد همراه با زردی پوست

وجود درد همراه زردی پوست، به بررسی دقیق‌تر و گاه بستری بیمار نیاز دارد. این علامت می‌تواند به علت وجود سنگ کیسه صفرا‌‌، تکان خوردن آن و در نتیجه انسداد مجرای صفراوی باشد. این بیماران با دل‌درد شدید و استفراغ مراجعه می‌کنند و گاهی لازم است در اسرع وقت تحت عمل جراحی قرارگیرند.

دردی که به پشت می‌زند

دردهایی که به پشت‌ می‌زنند، ممکن است با دردهای کمر یا دردهای عضلانی اشتباه گرفته شوند ولی همراهی درد شکم و درد پشت‌ گاه به دلیل التهاب پانکراس (پانکراتیت) یا التهاب و زخم اثنی‌عشر است. این بیماران باید از نظر قلبی هم بررسی شوند.

درد همراه با خونریزی گوارشی

درد شکم و استفراغ حاوی خون، می‌تواند به دلیل خونریزی از مری یا معده باشد. خونریزی گاهی ناشی از وجود زخم در دستگاه گوارش فوقانی، بیماری‌های مزمن کبدی یا حتی سرطان‌های دستگاه گوارش است. گاهی خونریزی گوارشی خود را با سیاه‌رنگ شدن مدفوع نشان می‌دهد و برخی اوقات در فرد دچار دردشکم، خون روشن به همراه مدفوع یا بدون آن از مقعد دفع می‌شود. در همه این موارد باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه شود.

دردی که با تغییر وضعیت تشدید می‌یابد

اگر در اثر حرکت، پهلو به پهلو شدن و سرفه درد ناحیه شکم تشدید شود، احتمالا اتفاق مهمی افتاده و پرده پوشاننده حفره شکم دچار التهاب شده است. به این حالت پریتونیت گفته می‌شود. پریتونیت یکی از اورژانس‌های پزشکی است و اغلب به عمل جراحی اورژانس نیاز دارد. چنین افرادی در زمان معاینه شکم با کوچک‌ترین فشار روی جدار شکم دچار درد بسیار شدید می‌شوند. سوراخ شدن جدار روده یا معده و انسداد عروقی که به روده‌ها خونرسانی می‌کنند، از علت‌های منجر به پریتونیت (التهاب حفره داخلی شکم) هستند.

دردی که به کشاله ران تیر می‌کشد

دردهایی که از ناحیه کمر شروع و به کشاله ران انتشار می‌یابند، معمولا ناشی از بیماری‌های کلیوی مانند عفونت کلیه و سنگ‌های کلیوی هستند. بیماران اغلب شکایت‌های دیگری از قبیل سوزش ادرار، تهوع و استفراغ هم دارند.

درد عصبی

برخی بیماران هنگام مراجعه به یک نقطه خاص مانند ناف یا پهلو یا نقطه‌ای در زیر دنده‌ها اشاره می‌کنند و از درد این نواحی شکایت دارند و در معاینه‌ و بررسی‌های نکته‌ای که نشان‌دهنده بیماری باشد، یافت نمی‌شود. این دردها بیشتر جنبه روحی روانی (سایکوسوماتیک) دارند. در این زمان پزشکان بیمار را به خواب خوب، ورزش و کنترل استرس‌های محیطی تشویق می‌کنند و در صورت لزوم به روان‌پزشک ارجاع می‌دهند.

دردی که در اثر فعالیت‌ ایجاد می‌شود

این نوع درد شکم باید جدی‌تر بررسی شود. اگر درد بالای شکم در اثر فعالیت، مثلا ورزش یا از پله بالا رفتن ایجاد ‌شود، به‌خصوص اگر با تهوع و تنگی نفس یا تعریق همراه باشد، ممکن است درد قلبی باشد. متاسفانه مبتلایان به چنین دردهایی خیلی دیر مراجعه می‌کنند و اغلب درد را به مشکلات معده نسبت می‌دهند. خصوصیت مهم درد قلبی آن است که در اثر فعالیت تشدید می‌شود و با استراحت بهبود می‌یابد. گاهی درد ناشی از حمله قلبی به هیچ وجه در قفسه سینه یا بازوها احساس نمی‌شود و فقط در ناحیه بالای شکم احساس می‌شود.

درد زونا

یک بیماری ویروسی است که گاهی با درد نسبتا شدید شکمی آغاز می‌شود و ابتدا تشخیص آن دشوار است ولی بعد از حدود یک هفته از شروع علایم، ضایعات تاولی آن در ناحیه دردناک شکم پدیدار و تشخیص قطعی می‌شود. معمولا این درد یک‌طرفه است.

درد قاعدگی

در بیشتر خانم‌ها به فاصله کمی قبل از شروع عادت ماهانه آغاز می‌شود. بسیاری از خانم‌ها با این نوع درد آشنایی دارند و آن را در هر بار قاعدگی تجربه می‌کنند. اگر هر دوره درد به صورت غیرعادی و متفاوت از دوره‌های قبلی بود، بیمار باید تحت بررسی قرارگیرد. ممکن است کیست تخمدان پاره شود یا حتی بارداری‌های خارج رحمی، شبیه این دردها را ایجاد کند.

دکتر امیرعلی سهراب‌پور/متخصص داخلی /استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران/

منبع :‌هفته نامه سلامت

   


در دانشگاه امیرکبیر
حجت‌الاسلام رهدار از «مناسبات دین و اجتماع در دوران مدرن» می‌گوید

خبرگزاری فارس: نخستین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «انگلیس و سیاست جریان‌سازی مذهبی» با عنوان «مناسبات دین و اجتماع در دوران مدرن» با حضور حجت‌الاسلام رهدار برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام رهدار از «مناسبات دین و اجتماع در دوران مدرن» می‌گوید

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، موسسه مطالعاتی روشنگر در راستای یکی از اهداف خود که همانا شفاف‌سازی در امور فرقه‌گرایی و مسببان آن است، اقدام به برگزاری نشست تخصصی مبنی بر واکاوی دخالت کشور انگلستان در ایجاد فرقه و جریان‌های مذهبی و رشد و نمو آن در کشورهای مسلمان به خصوص ایران کرده است.

از این رو، نخستین نشست در این راستا با عنوان «مناسبات دین و اجتماع در دوران مدرن» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار، رئیس مطالعات تحقیقات فتوح اندیشه برگزار می‌شود.

این نشست روز چهارشنبه 26 بهمن ماه جاری از ساعت 14 تا 17 در سالن آمفی تئاتر دانشکده نساجی دانشگاه امیرکبیر واقع در خیابان حافظ، خیابان رشت برگزار می‌شود.

   


افزایش قیمت شیرینی در نوروز 91 نداریم

یکشنبه 23 بهمن 1390 نویسنده: ramin h |

رئیس اتحادیه کشوری قنادان در گفت‌وگو با فارس:
افزایش قیمت شیرینی در نوروز 91 نداریم

خبرگزاری فارس: رئیس اتحادیه کشوری قنادان گفت: هیچ افزایش قیمتی برای شیرینی در نوروز سال 91 نداریم.

خبرگزاری فارس: افزایش قیمت شیرینی در نوروز 91 نداریم

محمد نصرتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در خصوص اعمال افزایش قیمت در ایام پایانی سال اظهار داشت: هیچ افزایش قیمتی برای شیرینی نوروز در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: اگر همکاران در خصوص تأمین مواد اولیه مثل روغن، شکر، آرد، کاکائو و ... مشکل دارند می‌توانند به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خود مراجعه کنند چرا که کارگروه تنظیم بازار اعلام کرده است هرگونه کمبود مواد اولیه از طریق این کارگروه و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت تأمین می‌شود.

   


شهردار تبریز:
اولویت شهرداری تبریز توزیع عادلانه خدمات است

خبرگزاری فارس: شهردار تبریز مناطق کم برخوردار و محروم شهر را در رأس و اولویت خدمات رسانی گسترده شهرداری تبریز و مناطق و سازمان‌های تابعه برشمرد و گفت: اولویت شهرداری تبریز توزیع عادلانه خدمات است.

خبرگزاری فارس: اولویت شهرداری تبریز توزیع عادلانه خدمات است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز  به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، علیرضا نوین در آیین بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی شهرداری منطقه 10 با تأکید بر لزوم توجه و رسیدگی بهتر و بیشتر به مناطق و محلات محروم و کم برخوردار شهر به‌عنوان منشور و مرام‌نامه خدمتی مسئولان و محور اصلی فرامین امام راحل و مقام معظم رهبری افزود: شهرداری تبریز با تأسی به فرامین بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری، اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، خدماتی و رفاهی در مناطق محروم و کم برخوردار را در اولویت کارها و فعالیت‌های خود قرار داده و تلاش می‌کند با توزیع عادلانه خدمات و امکانات در تمام مناطق، گام بلندی در راستای رفع مشکلات شهروندان بردارد.

وی، فرصت خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی برای مسئولان را هدیه‌ای ارزشمند از سوی انقلاب دانست و تلاش برای خدمت شبانه‌روزی به منظور تأمین رفاه و آسایش مردم را وظیفه اصلی خود و دیگر مسئولان نظام اعلام کرد.

شهردار تبریز در ادامه خاطرنشان کرد: ما مدال نوکری مردم را به سینه زده‌ایم و برای تحقق آرمان‌های امام راحل و عمل به توصیه‌های شهدای گرانقدر انقلاب از هیچ کوششی برای پیشبرد اهداف نظام و گره‌گشایی از مشکلات مردم فروگذار نخواهیم کرد.

 نوین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌ها و طرح‌های عمرانی، خدماتی شهرداری تبریز در پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های حداقلی مردم افزود: شهروندان و مردم خدمت صادقانه و خالصانه را تشخیص می‌دهند و در مقابل تحقق خواسته‌ها و مطالباتشان قانع و قدرشناس هستند، ما مسئولان باید قدر چنین ملتی را که در تمام صحنه‌ها و عرصه‌های سیاسی و اجتماعی در کنار مسئولان بوده و پشتیبان نظام بوده‌اند، بدانیم.

شهردار تبریز همچنین با اعلام اینکه مدیریت فعلی شهرداری تبریز با اولویت قرار دادن اصل توزیع عادلانه خدمات و امکانات همچنین توجه به مناطق محروم در روند خدمات‌رسانی تلاش فراوانی برای تحقق خواسته‌های شهروندان ساکن در مناطق محروم داشته است، خاطرنشان کرد: شهرداری تبریز طی سال‌های گذشته هیچ تبعیضی در توزیع و ارائه خدمات عمرانی بین مناطق محروم و مرفه شهر قائل نبوده و عمده هدف خود را توزیع عادلانه و حتی بیشتر خدمات در مناطق کم برخوردار تعیین کرده است.

وی در خاتمه احداث بالغ بر 30 زمین ورزشی، سالن‌های چند منظوره، کتابخانه و خانه‌های فرهنگ، فرهنگسرای بزرگ الغدیر ، پارک ارم، جنگلکاری ارتفاعات عون بن‌علی، تله‌کابین، ده‌ها طرح مسیرگشایی، احداث ده‌ها پارک و بوستان محله‌ای و دیگر خدمات را از مهم‌ترین و بارزترین نمونه‌های خدمات‌رسانی عادلانه شهرداری در مناطق کم برخوردار برشمرد. 

   


لیگ دسته اول والیبال نشسته کشور
حریفان هیئت قم در راه صعود به لیگ برتر مشخص شدند

خبرگزاری فارس: حریفان تیم والیبال نشسته هیئت‌ جانبازان و معلولین قم در مرحله دوم رقابت‌های لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور مشخص شدند.

خبرگزاری فارس: حریفان هیئت قم در راه صعود به لیگ برتر مشخص شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم بر اساس برنامه‌ریزی فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین کشورمان، استان بوشهر میزبان دیدارهای مرحله دوم مسابقات این فصل لیگ دسته اول والیبال نشسته باشگاه‌های کشور شد.

با هماهنگی‌ها انجام شده با فدراسیون جانبازان و معلولین کشور دور دوم پیکارهای لیگ دسته اول والیبال نشسته باشگاه‌های کشور با حضور پنج تیم هیئت تبریز، هیئت فارس، هیئت بوشهر، هیئت قم و هیئت مازندران از روز بیست و نهم بهمن ماه در بوشهر برگزار می‌شود.

تیم‌های شرکت کننده در این مرحله از رقابت‌ها برای کسب عناوین اول و دوم مسابقات، بازی‌های خود را به شکل دوره‌ای تا روز دوم اسفند ماه در بوشهر برگزار می‌کنند و دو تیم برتر این مسابقات راهی لیگ برتر کشور خواهند شد.

تیم والیبال نشسته هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین استان قم در حالی بخت خود را برای حضور در مرحله دوم رقابت‌ها آماده می‌کند که آذر ماه امسال در قم قهرمان پیکارهای گروه دوم لیگ دسته اول والیبال نشسته باشگاه‌های کشور شد.

این در حالی است که امسال مسابقات مرحله گروهی پیکارهای فصل جدید لیگ دسته اول والیبال نشسته جانبازان و معلولین باشگاه‌های کشور امسال در پنج گروه مقدماتی برگزار شد و از هر گروه تیم‌های برتر راهی مرحله بعد شدند.

در مجموع ۲۶ تیم در رقابت‌های این فصل لیگ دسته اول والیبال نشسته جانبازان و معلولین باشگاه‌های کشور حضور داشتند که در بین آنها دو تیم به نمایندگی از قم شرکت کردند که یکی در گروه دوم و دیگری در گروه چهارم مقدماتی قرار گرفتند ولی در نهایت تنها تیم هیئت قم به مرحله دوم صعود کرد.

در بازی‌های مرحله مقدماتی این فصل از رقابت‌ها، تیم والیبال نشسته هیئت جانبازان و معلولین استان قم در گروه دوم مرحله مقدماتی با تیم‌های جانبازان و معلولین مازندران، گیلان، خوزستان و سمنان همگروه بود و دیدارهای این گروه در قم برگزار شد.

پیکارهای گروه دوم از مرحله مقدماتی مسابقات لیگ دسته اول والیبال نشسته جانبازان و معلولین باشگاه‌های کشور در حالی با شناخت دو تیم برتر صعود کننده از این گروه به مرحله بعد پایان یافت که تیم هیئت قم در سه مسابقه از سد حریفان خود گذشت.

در جدول رده بندی این گروه تیم والیبال نشسته هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین استان قم با کسب سه پیروزی و هفت امتیاز به عنوان قهرمانی گروه دوم این رقابت‌ها دست یافته و به همراه خوزستان راهی مرحله نهایی شد تا از یک هفته دیگر در مرحله نهایی این دوره از پیکارها بخت خود را برای صعود به لیگ برتر والیبال نشسته کشور بیازماید.

   


متشابهات، راه نفوذ فتنه جویان در باورهای عامه مردم

خبرگزاری فارس: از مهم ترین مکایدی که شیاطین نسبت به قشر فرهیخه ی جامعه اعمال می کنند، تشکیک در عقاید اساسی است. چند نمونه از این تشکیکات عبارتند از این که آیا می‌توان دلیل عقلی بر اثبات وجود خدا اقامه کرد؟ صراحتاً گفته‌اند: "اصلاً برهان عقلی بر اثبات وجود خدا نمی‌توان اقامه کرد. عقل در این‌جا کارآیی ندارد! " اینان در همه براهینی که در اسلام و غیر اسلام برای اثبات خدا آورده شده است، مناقشه کرده‌اند و گفته اند: "هیچ یک از این دلائل تمام نیست ".

خبرگزاری فارس: متشابهات، راه نفوذ فتنه جویان در باورهای عامه مردم

یکی از راه‌های فتنه جویی، دنبال کردنِ متونی است که این قابلیت را دارند که معنای غلطی از آن ها فهمیده شود؛ سپس شاهدی برای آن معنای غلط پیدا می کنند و مدّعی می شوند که حرف ما همان حرف قرآن است و آن را به خورد مردم می‌دهند.

وقتی شیاطین بخواهند در یک نظام اسلامی فتنه ای بر پا کنند، با توجه به این‌که مردم این جامعه پایبند به اسلام یعنی به عقاید اسلامی و ارزش‌های اسلامی هستند، چاره‌ای ندارند جز این که در مبانی دینی مردم خدشه وارد کنند تا پایبندی مردم به اسلام ضعیف شود. آن ها م ی‌دانند تا مادامی که این پایبندی وجود دارد که: "... وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً "1، تسلیم آن‌ها نخواهند شد. دشمنان برای تحقق این‌ هدف، راه های مختلفی را در پیش م ی‌گیرند که در جلسه قبل به بخشی از آن ها اشاره کردم. هدف از بیان این مطالب این است که به وظیفه خویش بهتر آگاه شویم و بدانیم که در مقابل آن‌ها باید چگونه عمل کنیم، و الّا مقصودم بیان یک تحلیل جامعه شناختی نیست.

چند نمونه از تشکیکات فتنه جویان در باورهای اساسی

برای مقابله با یک جامعه اسلامی، باید با روح این جامعه، یعنی همان اسلام، مبارزه کنند. برای این منظور باید با باورها و با ارزش‌ها و به تعبیر دیگر با عقاید و اخلاق مبارزه کنند. برای تضعیف باورهای مردم، با چند قشر مختلف مواجه هستند: یک قشر، قشر تحصیل کرده و دانشگاهی یا حوزوی اند که با مفاهیم عقلی و فلسفی سر و کار دارند و با اصطلاحات بحث‌های دقیق و فنی آشنا هستند، و قشر دیگر توده مردم اند که با بحث‌های دقیق آشنا نیستند. قشر دوم، گرچه با بحث های دقیق آشنا نیستند، امّا استدلال های روشن که برای همه قابل فهم اند را می پذیرند، و در مقابل هم ممکن است تحت تأثیر مغالطاتی از همان نوع قرار گیرند.

 از مهم ترین مکایدی که شیاطین نسبت به قشر فرهیخه ی جامعه اعمال می کنند، تشکیک در عقاید اساسی است. چند نمونه از این تشکیکات عبارتند از این که آیا می‌توان دلیل عقلی بر اثبات وجود خدا اقامه کرد؟ صراحتاً گفته‌اند: "اصلاً برهان عقلی بر اثبات وجود خدا نمی‌توان اقامه کرد. عقل در این‌جا کارآیی ندارد! " اینان در همه براهینی که در اسلام و غیر اسلام برای اثبات خدا آورده شده است، مناقشه کرده‌اند و گفته اند: "هیچ یک از این دلائل تمام نیست ".

در مرحله بعد گفتند: "بر فرض که خدایی وجود داشته باشد و با این‌که دلیل عقلی ندارد، این مطلب را بپذیریم، ولی نمی توان پذیرفت که قرآن کلام خود خداست! " در این که قرآن کلام خداست، تشکیک کردند؛ بلکه بر این مطلب دلیل آوردند و گفتند: "خدا که حرف نمی‌زند؛ پس این کلام پیغمبر است! "

در مرحله سوم گفتند: "بر فرض که قرآن کلام خداست؛ چه دلیلی داریم بر این‌که خدا هر چه گفته، راست گفته است؟! " در ادله صفات خدا و اثبات صادق بودن خدا تشکیک کردند و گفتند: "حسن صدق یک امر اعتباری است و برهان بردار نیست؛ پس نمی‌توان دلیلی بر راست بودن کلام خدا اقامه کرد! ".

بالاخره در سایر منابع دینی که نهایتاً به کلام پیغمبر یا امام معصوم ـ طبق عقیده ما شیعیان ـ منتهی می شود، تشکیک کرده، گفته‌اند: "اولاً: از کجا معلوم که این منقولات را پیغمبر و امام گفته باشند. 1400 سال از نقل این روایات گذشته است و کتاب‌ها و نسخه‌ها آن قدر زیر و رو شده که معلوم نیست کدام درست و کدام نادرست است. ثانیاً: بر فرض معلوم شود که این سخنان را آن‌ها گفته‌اند، از کجا معلوم که آن‌ها درست گفته‌اند. آن‌ها بشرند و بشر خطاکار است. شما معتقدید آن‌ها معصومند؛ امّا دلائلی که برای عصمت آورده‌اید، مخدوش است!

حال تا همین جا اگر این شبهات را ملاحظه بفرمایید، آیا با وجود این ها دیگر چیزی برای اسلام باقی می‌ماند؟ در ادامه ی این تشکیکات گفته اند: "فرض کنیم که این قرآن کلام خداست و احادیث، کلام پیغمبر و امام است، از کجا معلوم که معنایی که ما می‌فهمیم درست باشد؟ معانی و قرائات متعدد است! " در این جا بحث‌های هرمنوتیک و امثال آن را مطرح کرده‌اند و نهایتاً سخن را به این جا می-رسانند که ما از دین چیزی نمی‌دانیم و هیچ دلیل قطعی نداریم که این‌ها از دین است! این مسائلی که من عرض می‌کنم، خیال بافی نیست. اسناد و مدارکش موجود است که کسانی این‌ها را گفته‌اند و خودشان هم إبائی ندارند؛ حتی برای برخی از مباحثشان هم اسم گذاری کرده‌اند، مثل "نقدپذیری قرآن ".

بنده به مناسبتی در کانادا بودم. یک آقایی که معروف است، به آن جا آمده بود و از طرف دانشگاه او را برای سخنرانی دعوت کرده بودند. از موضوع سخنرانی او سؤال کردم؛ گفتند: "موضوع بحثش این بود که هیچ انسانی معصوم نیست و عصمت دروغ است! ". چه مناسبتی دارد که یک مثلاً استاد دانشگاهی از ایران رفته و خودش را هم به عنوان یکی از طرفداران انقلاب، بلکه از تئوریسین‌های انقلاب! معرفی می‌کند، و در دانشگاه مک‌گیل در کانادا این بحث را مطرح می کند؟

شاید برخی تعجب کنند که مطرح کردن یک بحث کلامی در آن‌جا برای آن دانشجویان چه فایده‌ای دارد؛ ولی این ها کاملاً حساب شده است؛ آن ها می دانند اگر بخواهند دین را کنار بزنند، باید اول این مسأله را ثابت کنند که پیغمبر و امام خطا کرده‌اند. تا وقتی که ما معتقد به عصمت ایشان باشیم، باید هر آنچه را که آن‌ها گفته‌اند، صادق بدانیم؛ پس باید این اصل را بزنند تا بتوانند فرعش را بزنند.

متشابهات، راه نفوذ فتنه جویان در باورهای عامه مردم

امّا این بحث‌ها خیلی در مجامع عمومی مشتری ندارد؛ چراکه برای مطرح کردن آن ها باید از اصطلاحات خاصی استفاده کرد و عموم مردم با این اصطلاحات آشنائی ندارند؛ ولی بحث هایی وجود دارد که برای عموم مردم قابل فهم است و خیلی راحت می‌توانند از آن راه، در افکار و عقاید مردم نفوذ کنند.

پس کار دومی که فتنه جویان برای تأثیرگذاری در توده مردم دنبال می‌کنند، مغالطاتی است که فهمش برای مردم آسان است، ولی جوابش مشکل است. این راهکار امر تازه‌ای نیست؛ بلکه از قدیم ترین ایّام وجود داشته و خوشبختانه در خود قرآن کریم به این مطلب اشاره شده است.

در آیه 7 از سوره آل عمران می فرماید: "هُوَ الَّذی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذینَ فی‏ قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْویلِهِ وَ ما یَعْلَمُ تَأْویلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْم‏ ... ". این اصطلاح متشابه را ما اصلاً از قرآن یاد گرفته ایم. اصطلاح محکم و متشابه که گاهی در کتاب‌های اصولی هم مطرح می‌شود، یک اصطلاح قرآنی است و از همین آیه گرفته شده است. مضمون این آیه شریف این است: آیاتی که ما نازل کرده‌ایم، دو دسته است یک دسته محکمات و یک دسته متشابهات است.

تفسیر محکم و متشابه هرچه باشد ـ خدا ان شاء‌الله سایه اساتید تفسیر مخصوصاً حضرت آیت‌الله جوادی را مستدام بدارد که در درس‌هایشان مطالب را مفصّل بیان می‌کنند و ما هم باید استفاده کنیم ـ اصل مسأله این است که متشابه چیزی است که معنای حقیقی اش با معنای دیگری اشتباه می‌شود. امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ در نهج البلاغه می فرماید: " وَ إِنَّمَا سُمِّیَتِ الشُّبْهَةُ شُبْهَةً لِأَنَّهَا تُشْبِهُ الْحَق‏ ... "2: اصلاً شبهه را شبهه گفته‌اند، چون شباهت به حق دارد. قرآن تصریح می‌کند که یک دسته آیات قرآن متشابه اند. بعد می‌فرماید: آن کسانی که انحرافی در دل دارند و کج‌اندیش اند، به دنبال آیات متشابه می‌روند؛ چرا دنبال متشابه می‌روند؟ به خاطر این‌که فتنه جو هستند. پس قرآن خودش به ما تذکر می‌دهد که یکی از راه‌های فتنه جویی، دنبال کردنِ متونی است که این قابلیت را دارند که معنای غلطی از آن ها فهمیده شود؛ سپس شاهدی برای آن معنای غلط پیدا می کنند و مدّعی می شوند که حرف ما همان حرف قرآن است و آن را به خورد مردم می‌دهند.

عین همین حرف را در روایات هم می‌زنند؛ بعد از قرآن و روایات که منابع اصلی دین ماست، به سراغ کلمات علماء می روند و همین روند را آن جا پیاده می‌کنند. در این سه دهه ی اخیر، آن قدر که فرمایشات امام تحریف و معانی عوضی برای آن ذکر شده، شاید در هیچ عصر و تاریخی واقع نشده باشد. برخی از کسانی که در ظاهر خودشان را انقلابی معرفی می‌کنند و چه بسا پست‌های مهمی هم دارند، از مسیری که امام با نصوص قطعی تعیین کرده است، 180 درجه منحرف می‌شوند و برای توجیه کار خود به یک کلمه ای از امام می‌چسبند که بتوان یک معنای غلطی برای آن ذکر کرد؛ در حالی که این برداشت، صد در صد مخالف با ده‌ها کلام دیگر امام است؛ ولی آن ها سایر کلمات را نمی‌بینند.

خدا می‌فرماید: در زمان نزول قرآن، فتنه جویانی هستند که کارشان همین است؛ آیا می توان توقع داشت که بعد از 1400 سال این باب تعطیل شده باشد؟ اتّفاقاً امروزه این راهکارها بسیار پیشرفته و روش‌مند شده است. اصلاً یک شاخه فلسفی به نام هرمنوتیک فلسفی برای این کار تولید شده است تا به هر لفظی هر معنایی بخواهند، بچسبانند. کار به آن‌جا می‌رسد که می‌گویند: "اصلاً لفظ صرف-نظر از مخاطب، معنا ندارد؛ مخاطب برای لفظ، معنا را ایجاد می‌کند یا مخاطب در تحقق معنا مشارکت دارد. معنا یک امر دو بعدی است و یک پای آن روی ذهن گوینده و پای دیگرش روی ذهن شنونده است؛ ذهنیّت شنونده است که معنا را معنا می‌کند. به تعبیر بعضی از همین نویسندگان ـ لفظ آبستن معناست و این مخاطب است که معنا را متولد می‌کند. هر کسی هر معنایی را متولد کرد، برای او همان معنا را می‌دهد! "

گاهی فتنه جویان با استفاده از آیات قرآن، احادیث، یا فرمایشات امام، برای عموم مردم در زمینه باورها، مغالطه می‌کنند؛ در حالی که خودشان اعتقادی به خدا و پیامبر ندارند و می گویند: "قرآن کلام خدا نیست و طبعاً حجیّت ذاتی ندارد. پیغمبر هم اگر سخنی گفته باشد، معلوم نیست که کلام درستی گفته باشد؛ چون معصوم نیست! " این شیاطین برای این که حرفی را به مردم بخورانند، گاهی به آیه و حدیث استدلال می کنند و می گویند: "کلام ما درست است؛ چون مطابق آن چیزی است که قرآن و حدیث می گوید! " نوشته‌های اینان در 30 سال بعد از انقلاب از این سنخ سخن ها، پر است. غالباً بحث های فلسفیِ دقیق را در کلاس های دانشگاه ها یا در بعضی از نوشته‌های خاص مطرح می‌کنند؛ ولی این سنخ سخن ها را در همه جا اعم از کتاب ها، سخنرانی‌ها و ... و گاهی به عنوان تفسیر نهج البلاغه و ... مطرح می کنند.

چند نمونه از تشکیکات فتنه جویان در ارزش ها

در زمینه ارزش‌ها، باز همین روش‌ها را به کار می‌گیرند. اولاً می‌گویند: "ارزش‌ها یک امور اعتباری اند؛ یعنی این‌که می‌گوییم: فلان چیز خوب یا بد است، یک امر واقعی نیست. در عالم واقع چیزی که اسمش خوب یا بد باشد، نداریم؛ خوب و بد یک حالت روانی است که در ما پیدا می‌شود. طبق احساسات، سوابقِ ذهنی، آداب و رسوم‌ و ... نسبت به یک رفتاری می‌گوییم: این خوب است؛ چه بسا خود ما بعد از مدتی در مورد همان کار بگوییم: این بد است. این نشان دهنده ی این است که این امور پایه عقلانی ندارند! "

این مطلب، مطلبی است که ریشه همه چیز را می زند. بعد به فرمایش یکی از بزرگان هم تمسک می کنند و می گویند ایشان گفته اند: "مفاهیم ارزشی، اعتباری اند و در مورد اعتباریات هم نمی توان برهان اقامه کرد ". امّا به این مطلب نمی پردازند که حقیقتاً منظور این بزرگ چیست و در چه مقامی بوده است؛ چون بنای اینان بر این است که به متشابهات تمسک کنند.

ثانیاً: می گویند: "این امور، اموری متغیر و نسبی اند؛ یعنی ممکن است برای بعضی خوب و برای بعضی بد باشند، و یا در یک زمانی خوب و در یک زمانی بد باشند! " برای این سخنان می توانند استدلال‌های عرف پسند هم بیاورند؛ مثلاً در کشور ما در فصل تابستان، در شهرهای جنوبی و ساحلی مردم به جای شلوار، لنگ می‌بندند. در آن‌جا لنگ بستن خیلی خوب است؛ چون اگر شلوار بپوشند، پاهایشان عرق سوز می‌شود. اما اگر کسی در قم با لنگ در خیابان راه برود، خیلی زشت است؛ پس معلوم می‌شود این خوب و بدها، نسبی است.

این قبیل مثال ها را به عنوان دلیل بر نسبی بودن ارزش ها می آورند و می گویند: "نباید در این زمینه سخت گرفت! ". پا را از این هم جلوتر می گذارند و می گویند: "حجاب، فلان لباس، فلان عمل و ... ممکن است به نظر یک نفر خوب و به نظر یک نفر دیگر بد باشد؛ امّا هر دو محترم اند و ما حقّ نداریم بگوییم: آن‌ها اشتباه می‌کنند و آن‌ها هم نباید بگویند ما اشتباه می‌کنیم. باید ادب را رعایت کرد؛ ولی هیچکدام واقعیتی ندارند! "

نمونه ی دیگر از این مغالطاتی که برای عموم مردم مطرح می‌کنند، این است که می‌گویند: "شما در زمان فلان مرجع، به فلان فتوا عمل می‌کردید و اگر غیر از آن عمل می‌کردید، مثلاً نمازتان باطل بود؛ ولی الآن به فتوای مرجع دیگر، به گونه دیگری عمل می‌کنید؛ پس معلوم می‌شود دین هم نسبی است. برای آن زمان باید آن گونه عمل می کردند و برای این زمان، به گونه دیگر. مشروب هم که الآن حرام است، ممکن است یک روز حلال شود! " این سخنان را من از زبان بیماردلان نقل می کنم و الّا همه ما می‌دانیم که اختلاف فتوا بین فقها وجود دارد و هیچ اشکالی هم ندارد، و هر کسی هم به فتوای مرجع تقلید خودش عمل کرد، معذور است و ثواب هم دارد. ما معتقدیم که "للمصیب اجران و للمخطئ اجر واحد ": حتی در صورت غلط بودن فتوا هم، اطاعت کردن یک اجر دارد و اگر مطابق واقع بود، دو اجر دارد؛ ما این‌ها را می‌دانیم. اما آیا این اختلافات دلیل بر نسبی بودن ارزش‌هاست و ما ارزش‌های ثابت نداریم، یا مطلب چیز دیگری است؟ جواب این سؤال خیلی آسان نیست.

نمونه دیگر این مغالطات، سوء استفاده از اختلاف مفسرین است؛ می گویند: "همانطور که در تفسیر یک آیه، چند مفسر، چند قول دارند، در مورد خدا هم هر کسی یک تفسیری دارد؛ شما یک تفسیری از خدا دارید، بت پرست هم یک تفسیر دیگری از خدا دارد، و معلوم نیست که تفسیر شما بهتر از تفسیر او باشد! "؛ یکی از استدلال های آن ها برای این مطلب این است که می گویند: "الطرق الی الله بعدد انفاس الخلائق ـ گاهی هم بعدد نفوس الخلائق می خوانند ـ: راه خدا به تعداد انسان ها یا به تعداد نفس های انسان هاست. پس هر انسانی برای رسیدن به خدای خود، راهی دارد؛ لذا ما صراط های مستقیم داریم، نه یک صراط "!

آن‌ها برای اغوای دیگران از این مغالطات، استفاده می کنند. إلقاء شبهه کار آسانی است، مخصوصاً که جناب ابلیس هم آن ها را یاری می کند؛ امّا مبارزه ی با آن مشکل است، مخصوصاً وقتی که آن‌هایی که باید مبارزه کنند و جواب بدهند، احساس مسوولیّت نکنند. این جاست که فتنه جویان میدان را خالی می‌بینند و یکّه تازی می‌کنند و متأسفانه، کم و بیش چنین اتّفاقاتی افتاده است.

مبارزه با این تشکیکات از وظایف عالمان است

برخی از بزرگان ما با این که بسیار اهل علم، فضل، فقاهت، بسیار متقی و متدین هستند و ما هم برای آن‌ها بسیار احترام قائلیم و دستشان را هم می‌بوسیم ـ بنده شخصاً دستشان را می‌بوسم و بوسیده‌ام‌ـ ولی اصلاً متوجّه نمی‌شوند که این فتنه جویان چه می‌گویند؛ چراکه یک مسأله فلسفی است و او اصلاً با این قبیل مسائل ‌آشنائی ندارد. اگر متوجّه شبهه هم بشود، نمی تواند جواب دهد.

بیش از 20 سال است که مسأله قبض و بسط شریعت مطرح شده، ولی بسیاری از شما حوزویان یک تصور روشنی از آن ندارید و اصلاً صورت مسأله برایتان روشن نیست تا بتوانید درستی یا نادرستی آن را ارزیابی کنید. از این قبیل مسائل فراوان وجود دارد و این نشان دهنده این است که در حوزه علمیه به فعالیت هایی بیش از آن چه معمول است و همه می‌شناسیم و احترام می‌گذاریم ـ‌باید هم احترام بگذاریم‌ـ نیاز است. پس چه کسی می‌خواهد این شبهات را جواب بدهد؟ اگر کسانی آشنا به معقول و فلسفه نباشند با چه چیزی می‌خواهند جواب بدهند؟ آیا صرفاً با اصل برائت و استصحاب می توان به این ها جواب داد؟

اگر پرداختن به آن‌ها واجب است، جواب دادن به این شبهات هم واجب است. برای انجام واجب، مقدمات ضروری آن هم واجب است. شما چند سال در حوزه‌ها درس خواندید تا علوم اسلامی را یاد گرفتید. نباید توقع داشته باشید که آن کسی که نخوانده، مثل شما باشد. لذا وقتی این مسائل را نخوانده، زودتر تحت تأثیر شبهات واقع می‌شود. حتی بعضی که این مسائل را خوانده-اند، وقتی شبهه قوی باشد، کم و بیش تحت تأثیر واقع می شوند؛ پس آن کسی که این مسائل را نخوانده است به طریق اولی تحت تأثیر واقع می‌شود.

حال مسئول این انحرافات کیست؟ امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ می فرماید: "ما أخذ اللَّه سبحانه على الجاهل أن یتعلّم حتّى أخذ على العالم أن یعلّم "3: خدا بر متعلّمین تحصیل علم را واجب نکرد، تا این که بر علماء، تعلیم علم را واجب کرد. ما اول باید زحمت بکشیم تا این مسائل را یاد بگیریم و بعد حاصل آن را به کسانی که فرصت پرداختن مفصل به این مسائل را ندارند، تقدیم کنیم. اگر ما این کار را نکنیم، پس چه کسی مسئول است؟

پی‌نوشت‌ها:

1 . النساء 141

2 . نهج البلاغه، خطبه 38

3 . شرح خوانسارى بر غرر الحکم، ج‏6، ص: 94

منبع : اسلام شیعه

   


درباره وبلاگ

خبر و خبرهای حقیقی و موثق روز دنیا، آنچه در دنیا می گذرد.
ramin h

آخرین پستها


نویسندگان


آمار وبلاگ

کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :